Volitelné semináře

Seminář z českého jazyka a literatury

Seminář z českého jazyka a literatury probíhá 2 hodiny v předmaturitním a 2 hodiny v maturitním ročníku.

V předmaturitním ročníku se seminář zaměřuje na správné použití jazyka v praxi. Kromě různých mluvnických cvičení, které studenta připravují mj. na didaktický test v písemné části maturitní zkoušky, studenti realizují písemné a ústní projevy v různých komunikačních situacích. Studenti se také zlepšují ve veřejné prezentaci svých myšlenek a názorů.

V maturitním ročníku se seminář zabývá současnou světovou a českou literaturou. Studenti jsou vedeni k aktivnímu čtenářství a jeho reflexi. Seminář ukáže studentům základní směry současné poezie a prózy, výběr jednotlivých titulů je přizpůsoben zájmu žáků. Výstupem semináře je seminární práce pod vedením vyučujícího na konkrétní přečtenou knihu.


Příprava na anglický jazykový certifikát

Tento volitelný seminář je nabízen v rozsahu 2 hodin týdně žákům posledních dvou ročníků všech cyklů. Jeho cílem je připravit žáky na složení mezinárodních všeobecných jazykových zkoušek úrovně B2 nebo úrovně C1, primárně zkoušek cambridgeských. I tento seminář navazuje na výuku v hodinách angličtiny, je však veskrze orientován na typy a skladbu cvičení a úkolů použitých v jednotlivých typech zkoušky. V zásadě se soustředí na čtyři okruhy:

  1. Použití jazyka a porozumění čtenému textu (Use of English and Reading): cvičení zahrnují výběr z více alternativ, doplňování chybějících výrazů, přestylizování vět do synonymních forem, hledání chyb a tvoření požadovaných slovních druhů odvozením či příponami. Souborná práce s textem obsahuje cvičení typu: správná odpověď z více alternativ, doplnění chybějící části textu, vyhledání potřebné informace v textu a její správné přiřazení.
  2. Poslech (Listening): dle jednotlivých typů dovedností: výběr z nabízených alternativ konverzace, zachycení chybějící informace, přiřazení vhodné varianty jednotlivým osobám či výběr správné odpovědi na základě vyslechnutého souvislého textu.
  3. Psaní (Writing): žáci jsou vedeni k tomu, aby uměli na dané téma a v daném rozsahu napsat požadovaný slohový útvar, a to za použití dostatečně bohaté slovní zásoby a vhodných spojovacích výrazů.
  4. Mluvení (Speaking): nácvik konverzace při běžných situacích, vedení rozhovoru, schopnost vyjádřit svůj názor a obhájit ho či argumentovat.

Příprava na francouzský jazykový certifikát

Jedná se o volitelný seminář, který je určen pro žáky posledních dvou ročníků gymnázia. Časová dotace je v obou ročnících 2 hodiny týdně.

Cílem předmaturitního semináře je příprava žáků ke složení jazykového diplomu DELF úrovně A2 (B1), maturitní seminář připravuje žáky na úroveň B1 (B2). Složení zkoušky není podmínkou pro úspěšné absolvování semináře.

Používaný materiál: učebnice DELF A2 (B1, B2) scolaire et junior je doplňována dalším vhodným výukovým materiálem zvolené úrovně (videa, nahrávky, reportáže, texty…)

V průběhu semináře se dbá na postupný rozvoj všech 4 řečových kompetencí, které jsou požadovány při zkoušce, tj.:

  1. Porozumění cizojazyčnému ústnímu projevu.
  2. Porozumění psanému projevu.
  3. Vlastní písemný projev.
  4. Vlastní ústní projev.

Žák zároveň procvičuje a upevňuje lexikální a gramatické prostředky, zlepšuje výslovnost. Výuka je postavena na konkrétních typech cvičení, se kterými se žák při zkoušce setká, osvojí si všechny důležité návyky, seznámí se s možnými úskalími. Pracuje s různými typy dokumentů, vyzkouší si zkoušku nanečisto. Písemné a ústní aktivity jsou v rovnováze, cvičení jsou zaměřena prakticky. Témata, která se vyskytují v průběhu přípravy, vychází z praktického života a jsou často totožná s tématy maturitními.


Příprava na německý jazykový certifikát

Jedná se o volitelný předmět v posledních 2 ročnících studia. Časová dotace je 2 hodiny týdně. Seminář doplňuje tematicky výuku gramatické části, stylistiky a slovní zásoby. Jednotlivé tematické okruhy vycházejí z výuky a přípravy žáků na složení Jazykového německého diplomu Konference ministrů Spolkové republiky Německo jazykové úrovně C1 Evropského referenčního rámce pro výuku cizích jazyků. Žáci získávají a prohlubují si vědomosti v následujících tematických okruzích:

  • geografické vědomosti o Německu,
  • federalismus, politický systém Německa, srovnání s Českou republikou,
  • vybrané kapitoly z německé historie v souvislosti s českými dějinami,
  • témata reagující na současné společenské a politické dění, tato témata jsou zařazována aktuálně-např. migrační politika,
  • obecná témata reagující na to, co nás obklopuje – např. udržitelný způsob hospodaření a života: klimatické změny, energie, automobilový průmysl, konzum, turismus

Témata jsou Německou jazykovou centrálou pravidelně aktualizována.

Ve většině tematických okruhů se uplatňují mezipředmětové vztahy – seminář z německého jazyka je provázán s těmito předměty: literatura, dějepis, zeměpis a základy společenských věd.

Obsah semináře

Témata navazují na tematické okruhy z německého jazykového diplomu:

  • Česká republika a německé dějiny 1918–1945,
  • německé dějiny 1945–1989,
  • vzájemný vztah Čechů a Němců s důrazem na současnost,
  • umění a literatura z oblasti německy mluvících zemí – výběrově
  • školský systém v Německu a v České republice,
  • rodina Německo – Česká republika,
  • právo a spravedlnost – rovnoprávné postavení mužů a žen Německo – Česká republika práce,
  • Rakousko, Švýcarsko, Lichtenštejnsko
  • pracovní kariéra
  • Evropská unie
  • bydlení
  • zdraví, nemoci
  • tradice
  • sport

Příprava na španělský jazykový certifikát

 Jedná se o volitelný seminář, který je určen pro studenty 7. a 8. ročníku osmiletého cyklu. Časová dotace v obou ročnících je 2 hodiny týdně. Cílem semináře je příprava studentů na složení mezinárodní zkoušky DELE úrovně B1, eventuálně B2. Pracuje se s učebnicemi zaměřenými právě na přípravu jednotlivých úrovní DELE, dále jsou využívány různé jazykové platformy a digitální materiály. Při výuce je kladen důraz na rozvoj a zdokonalování samostatného komunikativního projevu písemného i ústního, osvojení si gramatických jevů a rozšiřování slovní zásoby.

Dále jsou rozvíjeny a procvičovány všechny čtyři jazykové kompetence dle SERR:

  1. porozumění poslechu,
  2. samostatný písemný projev,
  3. ústní projev,
  4. čtení s porozuměním.

Seminář z latiny

Seminář z klasické latiny je volitelný předmět v posledních dvou ročnících studia všech studijních cyklů. Má časovou dotaci 2 hodiny týdně. V předmaturitním ročníku seminář navazuje na probrané učivo latiny z předcházejících ročníků. V maturitním ročníku seminář navazuje na veškeré probrané učivo, dále ho prohlubuje a rozvíjí. K hlavním cílům semináře patří schopnost žáků pracovat s originálním latinským textem, a tím je vést k přesnému a kultivovanému projevu v mateřském jazyce. Dále motivovat žáky k poznávání antické kultury v jejích rozmanitých projevech (literatura, umění, mytologie). Seminář slouží zároveň jako příprava k profilové maturitní zkoušce z latiny a případně k navazujícímu studiu na vysoké škole.

Obsah semináře

1. Předmaturitní ročník

Gramatické učivo:

  • supinum
  • participium perfekta pasiva a futura aktiva
  • pasivní tvary tvořené ze supinového kmene (indikativ perfekta pasiva, indikativ lusquamperfekta   pasiva, indikativ futura II pasiva, konjunktiv perfekta pasiva, konjunktiv plusquamperfekta pasiva)
  • opisné časování činné
  • pravidlo souslednosti časů
  • nepřímé otázky,
  • ablativ absolutní
  • nepravidelná slovesa (eo, íre; fero, ferre)

Úvod do metriky:

  • hexametr,
  • pentametr,
  • elegické distichon.

Kulturní a historické reálie související s latinou

  • další okřídlená rčení a výroky dle témat,
  • prohloubení znalostí o římských dějinách, kultuře a literatuře (žánrové rozvrstvení, klasičtí autoři),
  • úvod do středověké latiny,
  • autoři: Homér, Plautus, Catullus, Horatius, Vergilius, Cicero, Tacitus, Livius, Salustius.

2. Maturitní ročník

Gramatické učivo

  • latinské infinitivy,
  • vazba akuzativu a nominativu s infinitivem,
  • gerundium a gerundivum,
  • semideponentní slovesa,
  • věty časové,
  • věty přípustkové,
  • věty příčinné a důvodové,
  • věty vztažné,
  • věty účinkové,
  • autoři: Caesar, Ovidius, Martialis, Petronius, Iacobus de Voragine, Karel IV, Cosmas.

Historický seminář

Dějepisný seminář se vyučuje dvě hodiny týdně v posledních dvou ročnících všech studijních programů gymnázia. Seminář navazuje na učivo z předešlých ročníků i učivo právě probírané a dále ho rozšiřuje, upevňuje a systematizuje. Hlavními cíli jsou příprava žáků k maturitní zkoušce z dějepisu a příprava k přijímacím zkouškám na vysokou školu.

V předmaturitním ročníku zpracuje žák seminární práci, jejíž rozsah se bude pohybovat v rozsahu 15-20 NS. Maturitní práci odevzdá ke konci školního roku, po domluvě s vyučujícím tak, aby stihl vyučující předmaturitního semináře práci vyhodnotit před třídou a žák provedl závěrečnou prezentaci před spolužáky. Práce je v průběhu školního roku pravidelně kontrolována vyučujícím a také hodnocena známkami. Po jejím dokončení získá žák závěrečné hodnocení, resp. známku nejvyšší hodnoty.

Obsah předmětu – předmaturitní ročník:

1.pololetí

  • úvod do dějepisu, opakování orientace v čase, časové přímky,
  • pomocné vědy historické a jejich aplikace ve středoškolském dějepisu,
  • druhy pramenů a práce s nimi,
  • odborná historická literatura a orientace v ní na středoškolské úrovni,
  • průběžná práce a sestavování seminární práce ve spolupráci s učitelem na základě stanovených pravidel,
  • návštěva vybraného archivu, práce s dobovými materiály,
  • vybrané kapitoly každodennosti k jednotlivým epochám,
  • zásadní osobnosti dějin v návaznosti na probrané učivo, resp. od počátku do 1. světové války,
  • návštěva aktuálních expozic, významných kulturních památek a muzeí, besedy s odborníky České Budějovice,
  • historie jihočeského regionu a na to navazující odborná exkurze,
  • historie ve filmu – vzpomínkové a odborné dokumenty,
  • nejnovější nálezy, objevy a diskuse.

Ve druhém pololetí vyučující opakuje, doplňuje znalosti z předchozí výuky a připravuje žáky k maturitní zkoušce. Prochází jednotlivé maturitní okruhy a provádí hodnocení znalostí žáků.

Obsah předmětu – maturitní ročník:

Obsahem se maturitní seminář zaměří výhradně na přípravu, opakování a doplňování učiva k maturitní zkoušce, na semináři se prochází maturitní rozpracované okruhy, vysvětlují se nejasnosti a učivo je rozšiřováno. Výuka je více směřována zejm. ke 20. a 21. století, resp. je doplněna následovně o:

  • zásadní osobnosti českých a světových dějin v období po 1. světové válce až do poč. 21. století,
  • práce s dobovými dokumenty a vybranými materiály, dobové filmy,
  • synoptické tabulky.

Během maturitního semináře žáci zopakují zbývající maturitní okruhy a vyučující provede celkové shrnutí tak, aby byli žáci dobře připraveni na maturitní zkoušku, případně na přijímací zkoušky a následné studium na vysoké škole.


Seminář ze základů společenských věd

Seminář ze základů společenských věd se vyučuje dvě hodiny týdně, a to v posledních dvou ročnících všech studijních programů gymnázia. Obsah předmětu rozšiřuje látku základů společenských věd s cílem zasadit zprostředkovávané poznatky do hlubších souvislostí celospolečenských i historických a zároveň prohloubit vazby na ostatní předměty, především dějepis. Mnohem větší prostor je také věnován prohlubování kritického myšlení žáků, prezentaci jejich vlastního názoru, a to ve formě ústního projevu i projevu písemného (žáci zpracovávají eseje, projekty, příp. seminární práce). Výuka je doplněna o besedy a exkurze a zpestřena i prezentací filmových dokumentů. Využity jsou i možnosti zapojení žáků do řady projektů s tematikou lidsko-právní či mezinárodně-politickou. Studijní obsah je zároveň směřován na úspěšné zvládnutí státní maturitní zkoušky a zohledňuje i potřeby žáků k přijímacímu řízení na vysoké školy.

Doporučený obsah semináře

1. Předmaturitní ročník:

  • politický pluralismus a jeho postupné ustavování,
  • zásady a fungování právního demokratického státu,
  • problematika lidských práv, multikulturalismu a uprchlictví,
  • formování parlamentarismu a vývoj ústavních systémů, s důrazem na české země,
  • historie moderní české státnosti,
  • právo a právní řád, s důrazem na právní řád ČR,
  • mezinárodní politika, vztahy a moderní světové dějiny,
  • mezinárodní organizace, především s ohledem na ty, jichž je ČR členem,
  • evropská integrace a postavení ČR v rámci sjednocující se Evropy,
  • globální problémy a jejich možná řešení.

2. Maturitní ročník:

  • lidská kultura a její utváření,
  • společnost, její struktura a sociální útvary,
  • život člověka v lidském společenství,
  • vliv masové komunikace a reklamy na život moderní společnosti,
  • osobnost člověka, její charakteristika a utváření,
  • každodenní život člověka: zátěžové situace, zásady psychohygieny, volný čas,
  • základy ekonomického života a odpovědné chování v ekonomických vztazích,
  • národní hospodářství a jeho fungování,
  • člověk v pracovních vztazích,
  • moderní filozofické myšlení,
  • hlavní světové duchovní proudy a jejich utváření,
  • etika v každodenním životě,
  • základy logického myšlení.

3. Projektová výuka:

  • realizace projektu (např. jak změnit k lepšímu své životní prostředí),
  • zpracování odborné práce včetně výzkumu.

Seminář ze zeměpisu

Seminář ze zeměpisu je vyučován jako samostatný předmět ve 3. a 4. ročníku dvě hodiny týdně. V obou ročnících je obsahem učiva obecný zeměpis a regionální zeměpis světadílů (Afrika, Austrálie a Oceánie, Amerika, Asie, Evropa – fyzickogeografické a socioekonomické poměry) v rámci jednotlivých maturitních otázek, kterých je 25. Seminář v sobě integruje průřezová témata – Environmentální výchova, Výchova k myšlení v evropských a sociálních souvislostech, Multikulturní výchova. Předmět velice úzce spolupracuje s jinými vyučovacími předměty (s chemií, biologií, fyzikou, dějepisem, matematikou, základy společenských věd). V oblasti poznání si žáci osvojují komplexní vědomosti o Zemi, znalosti fyzicko-geografických, socioekonomických, politických a kulturních poměrů světadílů, států i oceánů. Seznamují se s geografickými poměry své vlasti, začleňují poznatky o životním prostředí a krajinné sféře v regionálních i globálních souvislostech. V oblasti dovedností se žáci učí pracovat s mapami, grafy, statistickými údaji, informačními materiály apod. Rozvíjejí svou samostatnost a dovednost při jejich vyhledávání, zpracovávání, hodnocení, aplikování a užívání v praxi. Žákovy znalosti jsou ověřovány ústní i písemnou formou (např. test, slepá mapa, doplňování textu, pracovní listy, ústní reakce na dění ve světě). Využíváme výpočetní techniku i odborné pomůcky (atlasy, glóbus, grafy, tabulky, časopisy).

Obsah předmětu        

1. Předmaturitní ročník:

  • planeta Země,
  • pohyby Země a s nimi související jevy,
  • Měsíc,
  • základy kartografie,
  • litosféra,
  • hydrosféra,
  • biosféra,
  • hospodářství světa,
  • průmysl světa,
  • zemědělství světa,
  • doprava ve světě,
  • fyzicko-geografické poměry světadílů (Asie, Amerika, Afrika, Austrálie a Oceánie, Evropa s důrazem na ČR),
  • socioekonomické poměry světadílů (Asie, Amerika, Afrika, Austrálie a Oceánie, Evropa s důrazem na ČR).

2. Maturitní ročník:

  • fyzicko-geografické poměry světadílů (Asie, Amerika, Afrika, Austrálie a Oceánie, Evropa s důrazem na ČR),
  • socioekonomické poměry světadílů (Asie, Amerika, Afrika, Austrálie a Oceánie, Evropa s důrazem na ČR),
  • atmosféra,
  • životní prostředí, globální problémy,
  • obyvatelstvo světa,
  • cestovní ruch,
  • sídla světa,
  • geografické informace, terénní vyučování

Seminář z matematiky

 Seminář z matematiky se vyučuje tři hodiny týdně, a to v posledních dvou ročnících všech studijních programů gymnázia. V předmaturitním ročníku učivo navazuje na probrané učivo matematiky předcházejícího ročníku. V maturitním ročníku seminář navazuje na veškeré probrané učivo z matematiky a učivo probrané v předmaturitním semináři. Cílem předmětu je nejen příprava žáků na vyšší úroveň státní maturity ale především příprava na přijímací zkoušky a další studium na vysoké škole v oborech, kde jsou matematické znalosti a dovednosti podstatnou součástí studia.

Studium matematické analýzy je postaveno na dobré znalosti funkcí a matematické logiky, kterou tento seminář plně rozvíjí. Zopakování a procvičení všech tematických celků vede ke zvýraznění systemizace učiva, tj. vytváření systému z již osvojených témat s důrazem na souvislosti jednotlivých partií matematiky.

Obsah semináře

1. Předmaturitní ročník:

  • opakování rovnic, nerovnic a funkcí,
  • komplexní čísla: absolutní hodnota, algebraický a goniometrický tvar, obraz komplexních čísel v Gaussově rovině, Moivreova věta, rovnice, binomické a kvadratické rovnice v oboru komplexních čísel,
  • limita a spojitost funkce,
  • derivace funkce: věty o derivacích funkce, L’Hospitalovo pravidlo, tečna ke grafu funkce,
  • určení extrémů funkce a vyšetření průběhu funkce, slovní úlohy,
  • primitivní funkce, výpočet základních integrálů, metoda integrace per partes, substituční metoda,
  • určitý integrál, obsah obrazce, objem rotačního tělesa.

2. Maturitní ročník:

  • algebraické výrazy, mocniny a odmocniny,
  • rovnice a nerovnice lineární, kvadratické, iracionální,
  • exponenciální, logaritmické, goniometrické a soustavy rovnic,
  • funkce lineární, kvadratické, lineární lomené, mocninné, exponenciální, logaritmické, goniometrické,
  • trigonometrie, goniometrické vzorce,
  • výroky, množiny, základní typy důkazů,
  • komplexní čísla, rovnice binomické a kvadratické v oboru komplexních čísel,
  • elementární geometrie, Pythagorova věta, Euklidovy věty,
  • konstrukční úlohy, shodná a podobná zobrazení v rovině, polohové a metrické vlastnosti útvarů v prostoru, objemy a povrchy těles,
  • analytická geometrie: vektory, odchylky a vzdálenosti přímek a rovin, kružnice, kruh, kulová plocha a koule, elipsa, hyperbola, parabola,
  • aritmetická a geometrická posloupnost, nekonečné řady,
  • kombinatorika a pravděpodobnost,
  • limita a spojitost funkce,
  • derivace funkce, určení extrémů funkce a vyšetření průběhu funkce, slovní úlohy,
  • primitivní funkce,
  • určitý integrál

Seminář z fyziky

Seminář z fyziky se vyučuje 3 hodiny týdně v posledních dvou ročnících všech studijních programů gymnázia.

Mezi cíle semináře patří především prohloubit znalosti získané v předchozích ročnících, příprava na maturitu a na přijímací zkoušky z fyziky na vysoké školy. Značná část semináře se zaměřuje na kvantitativní řešení fyzikálních problémů. I výuka v semináři je přirozeně doplňována frontálními, ale i žákovskými experimenty.

 Obsah předmětu       

1. Předmaturitní ročník:

  • výpočet chyb fyzikálního měření,
  • rozšíření znalostí a výpočty složitějších příkladů z mechaniky (zjm. z oblasti nauky o gravitaci a rotačním pohybu těles),
  • rozšíření znalostí a výpočty složitějších příkladů z molekulové fyziky a termiky (zjm. z oblasti nauky o ideálním plynu),
  • rozšíření znalostí a výpočty složitějších příkladů z elektřiny a magnetismu.

2. Maturitní ročník:

  • rozšíření znalostí a výpočty složitějších příkladů z optiky,
  • základy speciální teorie relativity,
  • rozšíření znalostí a výpočty složitějších příkladů z fyziky mikrosvěta,
  • opakování učiva podle maturitních otázek.

Seminář z fyziky pro mediky

Seminář z fyziky pro mediky se vyučuje v posledním ročníku příslušného studijního cyklu (4. ročník, 6. ročník, 8. ročník) vždy ve dvouhodinovém bloku jedenkrát týdně. Jeho cílem je připravit řádně žáky na přijímací zkoušky z fyziky na medicínské obory, ovšem seminář mohou navštěvovat všichni ti, kteří si chtějí zopakovat a prohloubit znalosti z fyziky, a přitom z ní nechtějí maturovat.

Seminář je veden především výkladovým způsobem. Na koncích tematických celků jsou zařazeny opakovací bloky. Opakování se děje řešením testových otázek. V semináři jsou žáci vedeni k samostatné práci a k odpovědnému přístupu ke studiu. Součástí semináře je také hlubší výklad těch částí středoškolské fyziky, které v předchozích letech žáci z důvodu nízké časové dotace neprobírali nebo je probírali pouze povrchně.

Probírané tematické celky v předmětu seminář z fyziky pro mediky:

  1. Mechanika
  2. Molekulová fyzika a termika
  3. Kmitání, vlnění a akustika
  4. Elektřina a magnetizmus
  5. Optika
  6. Kvantová fyzika
  7. Teorie relativity
  8. Atomová a jaderná fyzika

Seminář z chemie

Seminář z chemie se vyučuje tři hodiny týdně, a to v předmaturitním a maturitním ročníku všech studijních programů gymnázia.

Cílem předmětu je prohloubit stávající znalosti a doplnit je o vybrané kapitoly, které nebyly probrány v předchozích ročnících. Žáci jsou připravováni nejen k maturitní zkoušce, ale i k přijímacím zkouškám z chemie na vysoké školy.

Obsah předmětu

1. Předmaturitní ročník:

  • složení a struktura látek, jejich třídění,
  • chemické názvosloví anorganických sloučenin,
  • základní chemické výpočty,
  • stavba atomu – jádro, radioaktivita,
  • elektronový obal, periodický zákon,
  • chemická vazba – typy, hybridizace, prostorové tvary molekul, vlastnosti látek v závislosti na struktuře,
  • chemické reakce – klasifikace chemických reakcí, výpočty z chemických rovnic,
  • reakční kinetika a chemická termodynamika,
  • chemické rovnováhy – vlastnosti rovnovážného stavu, druhy chemických rovnováh: acidobazické, redoxní, srážecí, komplexotvorné,
  • periodický systém prvků.

2. Maturitní ročník:

  • úvod do organické chemie – základní pojmy – charakter atomu uhlíku, vaznost, typy řetězců, vzorců, reakcí organických sloučenin, izomerie,
  • uhlovodíky – nasycené, nenasycené, cyklické, areny,
  • deriváty uhlovodíků – halogenové, dusíkaté, kyslíkaté, heterocyklické sloučeniny,
  • základní zdroje uhlovodíků, suroviny průmyslové chemie,
  • syntetické makromolekulární látky,
  • biochemie – přírodní látky a jejich metabolismus (lipidy, sacharidy, bílkoviny), nukleové kyseliny, enzymy, vitamíny.

Seminář z biologie

Seminář z biologie je vyučován v předmaturitním a maturitním ročníku všech studijních programů gymnázia s tříhodinovou dotací týdně. Do semináře docházejí žáci, kteří si ho dobrovolně zvolili vzhledem ke své budoucí profesní orientaci. Pro výuku je určena biologická učebna s multimediálním zařízením (dataprojektor, počítač, ozvučení učebny). Seminář z biologie navazuje na učivo z předešlých ročníků a rozšiřuje ho. Hlavními cíli jsou příprava žáků k maturitní zkoušce z biologie a příprava žáků k přijímacím zkouškám na vysokou školu. Propojenost s vyučovacím předmětem Biologie v rámci jednoho ročníku není zajištěna, neboť výuka Semináře z biologie a Biologie nikdy neprobíhá současně.

Obsah předmětu

1. Předmaturitní ročník:

A. rozšíření základů obecné biologie:

  • problematiku virů a virových nemocí,
  • priony a transmisibilní spongiformní encephalopatie,
  • systém bakterií a bakteriální onemocnění,
  • podrobnější popis stavby a funkce organel eukaryotické buňky,
  • fyziologické děje na úrovni buňky (metabolismus, buněčné dýchání fotosyntéza, transport látek přes cytoplazmatickou membránu),
  • rozmnožování buněk (podrobně meiózu),
  • principy signalizace na úrovni buňky,
  • klonování a jeho význam (lze zařadit v maturitním ročníku).

B. rozšíření základů botaniky:

  • histologii (rozdělení pletiv podle stupně vývoje),
  • anatomii a morfologii orgánů rostlin,
  • fyziologii rostlin (podrobně fotosyntézu, dýchání, fotorespirace, výživa rostlin, vodní režim rostlin, ontogenetický vývoj rostlin, fytohormony, pohyby rostlin),
  • algologii (hnědé řasy jsou řazeny do říše Chromista, červené a zelené řasy do říše Rostliny; porovnání říší Chromista a Rostliny),
  • změny v systému rostlin,
  • změny v systému hub.

C. protista jako samostatná říše:

  • rozšiřuje tuto říši o nově přiřazené kmeny (krásnoočka, obrněnky, paprskovci, hlenky, nádorovky),
  • uvádí oproti základnímu cyklu další parazitické druhy, které jsou nebezpečné pro člověka.

D. rozšíření základů zoologie

E. rozšíření základů ekologie:

  • propojuje učivo z předchozích ročníků v celek,
  • klade důraz na ochranu přírody a problematiku životního prostředí,
  • globální problémy lidstva, ekologické katastrofy, ekologické problémy.

2. Maturitní ročník:

A. rozšíření základů biologie člověka:

  • rozšiřuje učivo o stavbě a funkcích orgánových soustav (např. popis stavby svalového vlákna a svalového stahu, imunitní systém a zásah B – lymfocytů, řízení termoregulace, šíření nervového vzruchu, podrobný popis sítnice, Cortiho orgánu, řízení těla na základě pozitivní a negativní zpětné vazby…),
  • sleduje fylogenezi jednotlivých orgánových soustav.

B. rozšíření základů genetiky:

  • molekulární genetika (podrobně popis stavby DNA, RNA; přepis genetické informace; molekulárně biologické metody FISH, PCR),
  • genetika na úrovni prokaryotické buňky (operony, řízení transkripce indukcí a represí)
  • genetika na úrovni eukaryotické buňky,
  • genetika na úrovni organismu (navíc dihybridismus; 3. Mendelův zákon; genová vazba; genetika polygenních znaků, mimojaderná dědičnost),
  • genetika na úrovni populace (Hardyho – Weinbergův zákon),
  • mutace (příklady genových, chromozómových a genomových mutací u člověka),
  • genetika člověka (metody studia, dědičné choroby a dispozice).

Seminář z informatiky

Seminář je vyučován v předmaturitním a maturitním ročníku všech studijních programů gymnázia v rozsahu dvou vyučovacích hodin týdně.

V předmaturitním ročníku žáci prohlubují zejména teoretické principy a praktické dovednosti v oblasti programování a tvorby webu. Maturitní ročník je zaměřen na opakování a rozšíření znalostí o hardware, software, počítačových sítích a dalších oblastech podle maturitních témat.

Cílem předmětu je vedle prohloubení znalostí ze světa IT a informatického myšlení také příprava k maturitní zkoušce a k dalšímu studiu na VŠ.

Obsah předmětu

1. Předmaturitní ročník:

  • Číselné soustavy a reprezentace čísel.
  • Logické operace.
  • Algoritmizace.
  • Úvod do programování.
  • Základy programování v jazyce C/C++.
    • První program, komentáře, zobrazení a formátování textu.
    • Proměnné a jednoduché příklady vstupu a výstupu.
    • Další datové typy.
    • Základní aritmetika, operátory.
    • Podmínky (větvení).
    • Cykly.
    • Pole.
    • Matematické a vlastní funkce.
    • Řetězce.
    • Práce se soubory.
    • Základy OOP.
  • Základy programování v jazyce Python.
  • Web:
    • Teoretické principy.
    • Tvorba webu (hosting, HTML, CSS, JS, PHP).

2. Maturitní ročník:

  • Základy informatiky.
  • Vývoj a druhy počítačů.
  • Technické vybavení počítačů.
  • Periferie počítačů.
  • Počítačové sítě.
  • Internet.
  • Počítačová grafika.
  • Multimédia.
  • Operační systémy.
  • Databáze.
  • Moderní trendy v IT.
  • Etické a právní principy při práci s ICT.
  • Bezpečnost při práci s ICT.
  • Opakování vybraných témat k maturitní zkoušce.

Seminář z religionistiky

Seminář se vyučuje v rozsahu dvou vyučovacích hodin v předmaturitním a maturitním ročníku. Navazuje na učivo náboženství a etiky předcházejících ročníků. Cílem semináře je uvádět náboženské otázky do širšího kontextu především humanitních věd a umění.

Obsah předmětu:

  • Úvod do teorie náboženství
  • Starověké civilizace a náboženství (Egypt, Mezopotámie, Čína, Babylonie)
  • Světová náboženství a spirituality: hinduismus, buddhismus, abrahámovská náboženství (islám, judaismus)
  • Zrod a historie křesťanství, dobové souvislosti a kultura, reformace, pronásledování křesťanů
  • Úvod do křesťanské etiky
  • Etika v pozdní antické filozofii: stoici, epikurejci, hedonisté
  • Otázka začátku a konce lidského života ve světle různých náboženství a kultur
  • Zneužívání náboženství a představení základních sekt v České republice

 


Seminář z estetické výchovy

Seminář estetické výchovy je volitelný předmět v posledních dvou ročnících studia. Jeho časová dotace je 2 hodiny týdně a střídá se jednou za 2 týdny výuka hudební a výtvarné výchovy. Seminář navazuje na učivo hudební a výtvarné výchovy z předešlých let studia. Učivo je dále rozšiřováno a prohlubováno. Hlavním cílem je příprava žáků k maturitní zkoušce a příprava k přijímacím zkouškám na vysoké školy.

Maturitní zkouška z estetické výchovy se skládá ze dvou částí – ústní zkoušky (25 otázek, které se skládají ze dvou podotázek z hudebního umění a z výtvarného umění) a praktické zkoušky (hra na hudební nástroj, popřípadě zpěv, nebo prezentace vlastního výtvarného díla). Praktická část je realizována formou veřejné hudební produkce nebo prezentací výtvarných děl.

Předmaturitní ročník:

  • dějiny hudby a výtvarného umění od počátku dějin po období baroka,
  • zpracování prezentací zadaných témat,
  • praktická činnost – hra na hudební nástroj a výtvarné práce.

Maturitní ročník:

  • dějiny hudby a výtvarného umění od 18. st. do současnosti,
  • zpracování prezentací zadaných témat,
  • praktická činnost – hra na hudební nástroj a výtvarné práce,
  • příprava a realizace absolventského večera, praktické části maturitní zkoušky.