Seminář z českého jazyka a literatury probíhá 2 hodiny v předmaturitním a 2 hodiny v maturitním ročníku.
V předmaturitním ročníku se seminář zaměřuje na správné použití jazyka v praxi. Kromě různých mluvnických cvičení, které studenta připravují mj. na didaktický test v písemné části maturitní zkoušky, studenti realizují písemné a ústní projevy v různých komunikačních situacích. Studenti se také zlepšují ve veřejné prezentaci svých myšlenek a názorů.
V maturitním ročníku se seminář zabývá současnou světovou a českou literaturou. Studenti jsou vedeni k aktivnímu čtenářství a jeho reflexi. Seminář ukáže studentům základní směry současné poezie a prózy, výběr jednotlivých titulů je přizpůsoben zájmu žáků. Výstupem semináře je seminární práce pod vedením vyučujícího na konkrétní přečtenou knihu.
Tento volitelný seminář je nabízen v rozsahu 2 hodin týdně žákům posledních dvou ročníků všech cyklů. Jeho cílem je připravit žáky na složení mezinárodních všeobecných jazykových zkoušek úrovně B2 nebo úrovně C1, primárně zkoušek cambridgeských. I tento seminář navazuje na výuku v hodinách angličtiny, je však veskrze orientován na typy a skladbu cvičení a úkolů použitých v jednotlivých typech zkoušky. V zásadě se soustředí na čtyři okruhy:
Jedná se o volitelný seminář, který je určen pro žáky posledních dvou ročníků gymnázia. Časová dotace je v obou ročnících 2 hodiny týdně.
Cílem předmaturitního semináře je příprava žáků ke složení jazykového diplomu DELF úrovně A2 (B1), maturitní seminář připravuje žáky na úroveň B1 (B2). Složení zkoušky není podmínkou pro úspěšné absolvování semináře.
Používaný materiál: učebnice DELF A2 (B1, B2) scolaire et junior je doplňována dalším vhodným výukovým materiálem zvolené úrovně (videa, nahrávky, reportáže, texty…)
V průběhu semináře se dbá na postupný rozvoj všech 4 řečových kompetencí, které jsou požadovány při zkoušce, tj.:
Žák zároveň procvičuje a upevňuje lexikální a gramatické prostředky, zlepšuje výslovnost. Výuka je postavena na konkrétních typech cvičení, se kterými se žák při zkoušce setká, osvojí si všechny důležité návyky, seznámí se s možnými úskalími. Pracuje s různými typy dokumentů, vyzkouší si zkoušku nanečisto. Písemné a ústní aktivity jsou v rovnováze, cvičení jsou zaměřena prakticky. Témata, která se vyskytují v průběhu přípravy, vychází z praktického života a jsou často totožná s tématy maturitními.
Jedná se o volitelný předmět v posledních 2 ročnících studia. Časová dotace je 2 hodiny týdně. Seminář doplňuje tematicky výuku gramatické části, stylistiky a slovní zásoby. Jednotlivé tematické okruhy vycházejí z výuky a přípravy žáků na složení Jazykového německého diplomu Konference ministrů Spolkové republiky Německo jazykové úrovně C1 Evropského referenčního rámce pro výuku cizích jazyků. Žáci získávají a prohlubují si vědomosti v následujících tematických okruzích:
Témata jsou Německou jazykovou centrálou pravidelně aktualizována.
Ve většině tematických okruhů se uplatňují mezipředmětové vztahy – seminář z německého jazyka je provázán s těmito předměty: literatura, dějepis, zeměpis a základy společenských věd.
Obsah semináře
Témata navazují na tematické okruhy z německého jazykového diplomu:
Jedná se o volitelný seminář, který je určen pro studenty 7. a 8. ročníku osmiletého cyklu. Časová dotace v obou ročnících je 2 hodiny týdně. Cílem semináře je příprava studentů na složení mezinárodní zkoušky DELE úrovně B1, eventuálně B2. Pracuje se s učebnicemi zaměřenými právě na přípravu jednotlivých úrovní DELE, dále jsou využívány různé jazykové platformy a digitální materiály. Při výuce je kladen důraz na rozvoj a zdokonalování samostatného komunikativního projevu písemného i ústního, osvojení si gramatických jevů a rozšiřování slovní zásoby.
Dále jsou rozvíjeny a procvičovány všechny čtyři jazykové kompetence dle SERR:
Seminář z klasické latiny je volitelný předmět v posledních dvou ročnících studia všech studijních cyklů. Má časovou dotaci 2 hodiny týdně. V předmaturitním ročníku seminář navazuje na probrané učivo latiny z předcházejících ročníků. V maturitním ročníku seminář navazuje na veškeré probrané učivo, dále ho prohlubuje a rozvíjí. K hlavním cílům semináře patří schopnost žáků pracovat s originálním latinským textem, a tím je vést k přesnému a kultivovanému projevu v mateřském jazyce. Dále motivovat žáky k poznávání antické kultury v jejích rozmanitých projevech (literatura, umění, mytologie). Seminář slouží zároveň jako příprava k profilové maturitní zkoušce z latiny a případně k navazujícímu studiu na vysoké škole.
Obsah semináře
1. Předmaturitní ročník
Gramatické učivo:
Úvod do metriky:
Kulturní a historické reálie související s latinou
2. Maturitní ročník
Gramatické učivo
Dějepisný seminář se vyučuje dvě hodiny týdně v posledních dvou ročnících všech studijních programů gymnázia. Seminář navazuje na učivo z předešlých ročníků i učivo právě probírané a dále ho rozšiřuje, upevňuje a systematizuje. Hlavními cíli jsou příprava žáků k maturitní zkoušce z dějepisu a příprava k přijímacím zkouškám na vysokou školu.
V předmaturitním ročníku zpracuje žák seminární práci, jejíž rozsah se bude pohybovat v rozsahu 15-20 NS. Maturitní práci odevzdá ke konci školního roku, po domluvě s vyučujícím tak, aby stihl vyučující předmaturitního semináře práci vyhodnotit před třídou a žák provedl závěrečnou prezentaci před spolužáky. Práce je v průběhu školního roku pravidelně kontrolována vyučujícím a také hodnocena známkami. Po jejím dokončení získá žák závěrečné hodnocení, resp. známku nejvyšší hodnoty.
Obsah předmětu – předmaturitní ročník:
1.pololetí
Ve druhém pololetí vyučující opakuje, doplňuje znalosti z předchozí výuky a připravuje žáky k maturitní zkoušce. Prochází jednotlivé maturitní okruhy a provádí hodnocení znalostí žáků.
Obsah předmětu – maturitní ročník:
Obsahem se maturitní seminář zaměří výhradně na přípravu, opakování a doplňování učiva k maturitní zkoušce, na semináři se prochází maturitní rozpracované okruhy, vysvětlují se nejasnosti a učivo je rozšiřováno. Výuka je více směřována zejm. ke 20. a 21. století, resp. je doplněna následovně o:
Během maturitního semináře žáci zopakují zbývající maturitní okruhy a vyučující provede celkové shrnutí tak, aby byli žáci dobře připraveni na maturitní zkoušku, případně na přijímací zkoušky a následné studium na vysoké škole.
Seminář ze základů společenských věd se vyučuje dvě hodiny týdně, a to v posledních dvou ročnících všech studijních programů gymnázia. Obsah předmětu rozšiřuje látku základů společenských věd s cílem zasadit zprostředkovávané poznatky do hlubších souvislostí celospolečenských i historických a zároveň prohloubit vazby na ostatní předměty, především dějepis. Mnohem větší prostor je také věnován prohlubování kritického myšlení žáků, prezentaci jejich vlastního názoru, a to ve formě ústního projevu i projevu písemného (žáci zpracovávají eseje, projekty, příp. seminární práce). Výuka je doplněna o besedy a exkurze a zpestřena i prezentací filmových dokumentů. Využity jsou i možnosti zapojení žáků do řady projektů s tematikou lidsko-právní či mezinárodně-politickou. Studijní obsah je zároveň směřován na úspěšné zvládnutí státní maturitní zkoušky a zohledňuje i potřeby žáků k přijímacímu řízení na vysoké školy.
Doporučený obsah semináře
1. Předmaturitní ročník:
2. Maturitní ročník:
3. Projektová výuka:
Seminář ze zeměpisu je vyučován jako samostatný předmět ve 3. a 4. ročníku dvě hodiny týdně. V obou ročnících je obsahem učiva obecný zeměpis a regionální zeměpis světadílů (Afrika, Austrálie a Oceánie, Amerika, Asie, Evropa – fyzickogeografické a socioekonomické poměry) v rámci jednotlivých maturitních otázek, kterých je 25. Seminář v sobě integruje průřezová témata – Environmentální výchova, Výchova k myšlení v evropských a sociálních souvislostech, Multikulturní výchova. Předmět velice úzce spolupracuje s jinými vyučovacími předměty (s chemií, biologií, fyzikou, dějepisem, matematikou, základy společenských věd). V oblasti poznání si žáci osvojují komplexní vědomosti o Zemi, znalosti fyzicko-geografických, socioekonomických, politických a kulturních poměrů světadílů, států i oceánů. Seznamují se s geografickými poměry své vlasti, začleňují poznatky o životním prostředí a krajinné sféře v regionálních i globálních souvislostech. V oblasti dovedností se žáci učí pracovat s mapami, grafy, statistickými údaji, informačními materiály apod. Rozvíjejí svou samostatnost a dovednost při jejich vyhledávání, zpracovávání, hodnocení, aplikování a užívání v praxi. Žákovy znalosti jsou ověřovány ústní i písemnou formou (např. test, slepá mapa, doplňování textu, pracovní listy, ústní reakce na dění ve světě). Využíváme výpočetní techniku i odborné pomůcky (atlasy, glóbus, grafy, tabulky, časopisy).
Obsah předmětu
1. Předmaturitní ročník:
2. Maturitní ročník:
Seminář z matematiky se vyučuje tři hodiny týdně, a to v posledních dvou ročnících všech studijních programů gymnázia. V předmaturitním ročníku učivo navazuje na probrané učivo matematiky předcházejícího ročníku. V maturitním ročníku seminář navazuje na veškeré probrané učivo z matematiky a učivo probrané v předmaturitním semináři. Cílem předmětu je nejen příprava žáků na vyšší úroveň státní maturity ale především příprava na přijímací zkoušky a další studium na vysoké škole v oborech, kde jsou matematické znalosti a dovednosti podstatnou součástí studia.
Studium matematické analýzy je postaveno na dobré znalosti funkcí a matematické logiky, kterou tento seminář plně rozvíjí. Zopakování a procvičení všech tematických celků vede ke zvýraznění systemizace učiva, tj. vytváření systému z již osvojených témat s důrazem na souvislosti jednotlivých partií matematiky.
Obsah semináře
1. Předmaturitní ročník:
2. Maturitní ročník:
Seminář z fyziky se vyučuje 3 hodiny týdně v posledních dvou ročnících všech studijních programů gymnázia.
Mezi cíle semináře patří především prohloubit znalosti získané v předchozích ročnících, příprava na maturitu a na přijímací zkoušky z fyziky na vysoké školy. Značná část semináře se zaměřuje na kvantitativní řešení fyzikálních problémů. I výuka v semináři je přirozeně doplňována frontálními, ale i žákovskými experimenty.
Obsah předmětu
1. Předmaturitní ročník:
2. Maturitní ročník:
Seminář z fyziky pro mediky se vyučuje v posledním ročníku příslušného studijního cyklu (4. ročník, 6. ročník, 8. ročník) vždy ve dvouhodinovém bloku jedenkrát týdně. Jeho cílem je připravit řádně žáky na přijímací zkoušky z fyziky na medicínské obory, ovšem seminář mohou navštěvovat všichni ti, kteří si chtějí zopakovat a prohloubit znalosti z fyziky, a přitom z ní nechtějí maturovat.
Seminář je veden především výkladovým způsobem. Na koncích tematických celků jsou zařazeny opakovací bloky. Opakování se děje řešením testových otázek. V semináři jsou žáci vedeni k samostatné práci a k odpovědnému přístupu ke studiu. Součástí semináře je také hlubší výklad těch částí středoškolské fyziky, které v předchozích letech žáci z důvodu nízké časové dotace neprobírali nebo je probírali pouze povrchně.
Probírané tematické celky v předmětu seminář z fyziky pro mediky:
Seminář z chemie se vyučuje tři hodiny týdně, a to v předmaturitním a maturitním ročníku všech studijních programů gymnázia.
Cílem předmětu je prohloubit stávající znalosti a doplnit je o vybrané kapitoly, které nebyly probrány v předchozích ročnících. Žáci jsou připravováni nejen k maturitní zkoušce, ale i k přijímacím zkouškám z chemie na vysoké školy.
Obsah předmětu
1. Předmaturitní ročník:
2. Maturitní ročník:
Seminář z biologie je vyučován v předmaturitním a maturitním ročníku všech studijních programů gymnázia s tříhodinovou dotací týdně. Do semináře docházejí žáci, kteří si ho dobrovolně zvolili vzhledem ke své budoucí profesní orientaci. Pro výuku je určena biologická učebna s multimediálním zařízením (dataprojektor, počítač, ozvučení učebny). Seminář z biologie navazuje na učivo z předešlých ročníků a rozšiřuje ho. Hlavními cíli jsou příprava žáků k maturitní zkoušce z biologie a příprava žáků k přijímacím zkouškám na vysokou školu. Propojenost s vyučovacím předmětem Biologie v rámci jednoho ročníku není zajištěna, neboť výuka Semináře z biologie a Biologie nikdy neprobíhá současně.
Obsah předmětu
1. Předmaturitní ročník:
A. rozšíření základů obecné biologie:
B. rozšíření základů botaniky:
C. protista jako samostatná říše:
D. rozšíření základů zoologie
E. rozšíření základů ekologie:
2. Maturitní ročník:
A. rozšíření základů biologie člověka:
B. rozšíření základů genetiky:
Seminář je vyučován v předmaturitním a maturitním ročníku všech studijních programů gymnázia v rozsahu dvou vyučovacích hodin týdně.
V předmaturitním ročníku žáci prohlubují zejména teoretické principy a praktické dovednosti v oblasti programování a tvorby webu. Maturitní ročník je zaměřen na opakování a rozšíření znalostí o hardware, software, počítačových sítích a dalších oblastech podle maturitních témat.
Cílem předmětu je vedle prohloubení znalostí ze světa IT a informatického myšlení také příprava k maturitní zkoušce a k dalšímu studiu na VŠ.
Obsah předmětu
1. Předmaturitní ročník:
2. Maturitní ročník:
Seminář se vyučuje v rozsahu dvou vyučovacích hodin v předmaturitním a maturitním ročníku. Navazuje na učivo náboženství a etiky předcházejících ročníků. Cílem semináře je uvádět náboženské otázky do širšího kontextu především humanitních věd a umění.
Obsah předmětu:
Seminář estetické výchovy je volitelný předmět v posledních dvou ročnících studia. Jeho časová dotace je 2 hodiny týdně a střídá se jednou za 2 týdny výuka hudební a výtvarné výchovy. Seminář navazuje na učivo hudební a výtvarné výchovy z předešlých let studia. Učivo je dále rozšiřováno a prohlubováno. Hlavním cílem je příprava žáků k maturitní zkoušce a příprava k přijímacím zkouškám na vysoké školy.
Maturitní zkouška z estetické výchovy se skládá ze dvou částí – ústní zkoušky (25 otázek, které se skládají ze dvou podotázek z hudebního umění a z výtvarného umění) a praktické zkoušky (hra na hudební nástroj, popřípadě zpěv, nebo prezentace vlastního výtvarného díla). Praktická část je realizována formou veřejné hudební produkce nebo prezentací výtvarných děl.
Předmaturitní ročník:
Maturitní ročník: