Tallinn: Peetri Lasteaed-Põhikool
V rámci projektu Erasmus+ jsem měla možnost navštívit základní školu Peetri Lasteaed-Põhikool v Tallinnu. Celých pět pracovních dní od 3. do 7. 2. 2025 jsem strávila s estonskými kolegy v jejich třídách při výuce angličtiny, navštívila jsem i druhou třídu a lekci ručních prací.
Peetri Lasteaed-Põhikool je relativně nová a velmi dobře vybavená škola. Její nedílnou součástí je mateřská škola. Venkovní prostory se pyšní několika hřišti. Na širokých chodbách jsou rozmístěny pingpongové stoly, různé deskové hry ve velkém provedení, velké stoly s legem, relaxační křesla a pohovky. Jídelna dětem poskytuje jedno jídlo denně zdarma. To si děti nemusí předem objednávat, což vede ke značnému plýtvání.
Základní škola má kolem 650 žáků. Vyučování začíná v 8.30 a končí mezi 13.00 – 16.15. Dopolední přestávky jsou dvacetiminutové a děti během nich mohou chodit ven na školní hřiště. Na nižším stupni se dívky i chlapci kromě běžných předmětů věnují práci v dílnách, vaření a ručním pracím. Z rozhovoru s učitelkou ručních prací mimo jiné vyplynulo, že tyto hodiny dětem pomáhají v oblasti duševního zdraví. Během jedné přestávky se zájemci mohou sejít v temné relaxační místnosti (říkají jí „black box“), kde si mohou lehnout na podložky na zemi, přikrýt se dekou a zaposlouchat se na 10 – 15 minut do relaxační hudby. Tu vybírá učitel, který si na daný den bere dobrovolně službu. Ve škole působí školní psycholog a dopoledne také zdravotní sestra.
Učitelé na druhém stupni nemají kabinety, ale každý má svoji třídu, kde má všechny pomůcky, žáci na předmět danéhonučitele chodí do této jeho třídy. Kolegové se o přestávkách schází u kávy ve společenské místnosti. Jazykové učebny jsou malé a určené pro maximálně 12 žáků, třídy se na jazyky dělí na polovinu. Výuka jazyků probíhá podobně, jako u nás – k dispozici jsou učebnice, online materiály apod. Podobně jako u nás se žáci připravují na závěrečné zkoušky, případně přijímací zkoušky z angličtiny. Jejich formát je stejný jako u nás. Učitelé se u některých žáků setkávají s podobným nezájmem jako my. Na druhé straně jsem se ale také setkala s žáky i na nižším stupni, jejichž aktivní znalost angličtiny byla na skvělé úrovni, byli velmi otevření a komunikativní. Ve škole se kromě angličtiny vyučuje španělština, francouzština a ruština. Počítačové učebny jsou velké a skvěle vybavené. Škola nabízí dětem řadu odpoledních kroužků.
Měla jsem radost, že někteří žáci věděli o České republice, a dokonce tady byli na dovolené. Po mých prezentacích o ČR mi pokládali řadu zajímavých otázek.
Celkový dojem ze školy a Estonska vůbec předčil moje očekávání. Tallinn je krásné historické město, je evidentní, že se tam hodně investuje infrastruktury, nových firem a revitalizace starších čtvrtí. Životní úroveň je srovnatelná s naší. Život v hlavním městě Tallinnu je ale samozřejmě drahý. Přestože se od vyhlášení nezávislosti Estonska v roce 1991 hodně investuje do vzdělání, školství se potýká s podobnými problémy jako my – nedostatkem učitelů, nízkými platy, probíhá diskuze o zákazu mobilních telefonů ve školách apod.
Díky Erasmu jsem poznala další zemi. Koordinátorka projektu Signe Reidla a další tři kolegyně se mi věnovaly 4 odpoledne ve vlastním čase, dostala jsem komentovanou prohlídku historickým centrem města, prohlídku širšího centra a okolí Tallinnu z auta a hodiny přátelských rozhovorů v kavárnách.
Marie Verboon Filipová





